Seksuele en relationele vorming in het onderwijs

Het onderwijs is een belangrijk kanaal om kinderen en jongeren te bereiken met seksuele en relationele vorming. Professionals in het onderwijs hebben hiervoor ondersteuning nodig. Voor de jongere leeftijdsgroepen is ook de ondersteuning van ouders van belang. Voor scholen is er daarnaast de mogelijkheid om hiervoor een speciaal vignet te behalen.

Doelstelling voor scholen

Seksuele en relationele vorming is geen verplichting in het onderwijs. Wel zijn er verschillende kerndoelen waar onderdelen van seksuele en relationele vorming goed bij passen. 

Basis- en voortgezet onderwijs

Het basisonderwijs is een belangrijk startpunt voor relationele en seksuele vorming. Hier ligt het accent op interactie en op het leren kennen en accepteren van je lichaam, het aangaan van relaties, het bestaan van seksuele gevoelens en ook op het weerbaar worden. In het voortgezet onderwijs krijgt seksuele en relationele vorming andere accenten: het kunnen uiten van wensen en grenzen in relaties, weerbaarheid, kennis over anticonceptie en goed gebruik van anticonceptie worden daar belangrijk.

Laag opgeleide jongeren

Jongeren met een lage opleiding hebben meer problemen op het gebied van een seksuele gezondheid; zij verdienen extra aandacht. VMBO scholen verdienen daarom extra aandacht. Ook ROC’s, die de vervolgopleiding van VMBO jongeren verzorgen, zijn een belangrijk onderwijskanaal. Hier lopen jongeren rond tussen 16-21 jaar, die doorgaans al seksuele ervaring hebben, en daarbij ook risico’s lopen.

Speciaal onderwijs

Binnen het bijzonder onderwijs bevinden zich extra kwetsbare leerlingen, die bijvoorbeeld vatbaarder zijn voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het is belangrijk ook deze leerlingen te bereiken. Dit vereist de nodige aanpassing van methodieken. Rutgers WPF kan scholen hierin begeleiden.